De Consumentenbond en de banken gaan met elkaar praten over het grote aantal misbetalingen door fouten met het IBAN-rekeningnummer. Elke maand wordt in totaal zo’n 18 miljoen euro naar het verkeerde rekeningnummer overgemaakt door tikfouten in het nummer.

Een woordvoerster van de Consumentenbond bevestigde naar aanleiding van berichtgeving in De Telegraaf van zaterdag dat de bond met de banken gaat praten. Volgens de krant hebben de banken beloofd mee te gaan werken aan een oplossing.

Rompslomp om geld terug te krijgen

IBAN staat voor International Bank Account Number. Sinds vorig jaar augustus moeten mensen die een rekening willen betalen of geld willen overmaken dit nummer gebruiken. Wie een tikfout maakt bij het invullen van het lange nummer, loopt het risico dat het geld niet bij de juiste persoon of bedrijf terecht komt. Om het bedrag vervolgens terug te krijgen is een enorme rompslomp voor de consument, en de bank.

,,Het is een juridisch gezien complexe kwestie. We hebben daar wel ideeën over, maar die willen we eerst met de banken bespreken”, aldus de Consumentenbond.

18 miljoen euro

In de periode voor de definitieve invoering van IBAN pasten de banken een automatische omzetting (omrekentool) naar het nieuwe lange nummer toe. Tikfouten leidden toen al tot zo’n 4500 misbetalingen per maand waarmee maandelijks een bedrag van 18 miljoen euro was gemoeid, bleek in april 2014 uit een reactie van minister Jeroen Dijsselbloem op Kamervragen.

In mei kondigden de banken aan de eerder afgeschafte omrekentool opnieuw in te voeren. Ze waren daar in april dir jaar gestopt wegens de hoge kosten. Er zijn veel niet-officiële omrekentools te vinden op internet, maar dat zijn soms frauduleuze sites die hun eigen bankrekeningnummer laten zien in de plaats van het gevraagde IBAN-nummer.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl